Piątek, 14.12.2018, imieniny: Alfreda, Izydora, Zoriny

Rozrusznik – budowa i częste awarie

  • 11.10.2018, 09:00
  • Grupa Tipmedia
Rozrusznik – budowa i częste awarie
Istnieją takie części w samochodzie, bez których nie wyruszymy w dalszą drogę. Jedną z nich jest rozrusznik.

Budowa rozrusznika

Rozrusznik to silnik prądu stałego, który odpowiada ze uruchomienie silnika samochodu. Rozrusznik wprawia w ruch wał korbowy, który po osiągnięciu odpowiedniej prędkości obrotowej umożliwia silnikowi samodzielną pracę. Urządzenie to jest zbudowane z mechanizmu sprzęgającego, zwanego bendiksem. Aby rozrusznik działał prawidłowo, sprawne muszą być takie części jak uzwojenie wzbudzenia, wirnik z uzwojeniami i komutatorem, szczotki komutatora, urządzenie załączające i sprzęgające. Uzwojenie wzbudzenia może znajdować się w wirniku, a w stojanie nie. Wówczas to magnesy trwałe wywołują pole magnetyczne. W większych modelach można spotkać rozwiązanie, według którego pole magnetyczne wytwarza elektromagnes. Rozrusznik pobiera najwięcej prądu spośród wszystkich urządzeń elektrycznych. Pobór ten może wynosić nawet 600A. Dlatego też uzwojenie wirnika wykonuje się z grubego drutu lub płaskownika miedzianego. Tryb pracy rozrusznika wpływa też na jego żywotność. Ta jednak zależy od wielu czynników. W zależności do rodzaju pojazdu, może on wytrzymać od stu do ośmiuset tysięcy kilometrów. Im częściej uruchamiamy silnik, tym krócej prawidłowo będzie funkcjonował rozrusznik.

Rozrusznik – najczęstsze awarie

Awarię rozrusznika możemy rozpoznać w bardzo prosty sposób. Będziemy mieli trudności w uruchomieniu silnika. Jeśli rozrusznik nie reaguje po przekręceniu stacyjki, możemy rozważać kilka opcji. Diagnozę zacznijmy od stanu naładowania akumulatora. Jeśli nie jest on nadmiernie rozładowany, weźmy pod lupę główny przewód do rozrusznika, a także samą stacyjkę i jej przewód. Jeśli jednak wszystko działa jak powinno, to winowajcą mogą okazać się uzwojenia elektromagnetycznego wyłącznika. Innym niepokojącym objawem awarii będą metaliczne dźwięki wydobywające się spod maski. W takim wypadku uszkodzeniu mógł ulec elektromagnes. Dochodzi wówczas do niezamknięcia obwodu elektrycznego. Dźwięki natomiast to efekt uderzania zębnika o koło zamachowe. Jeśli stwierdzimy wadę rozrusznika, powinniśmy udać się do warsztatu specjalizującego się w tego typu naprawach. Pod tym linkiem sprawdzisz ofertę jednego z nich. Mechanicy szybkko wymienią rozrusznik na nowy, wymienią zepsuty element, bądź zregenerują całe urządzenie. Ostatnia opcja jest bardzo ciekawa i pozwala oszczędzić nam sporo pieniędzy. Rozrusznik po regeneracji jest bowiem całkowicie sprawny, a warsztat daje nam na niego roczną gwarancję. Rozwiązanie to jest o wiele tańsze niż zakup nowego sprzętu.

Grupa Tipmedia
Podziel się: